vineri, 20 martie 2015

" Minciunica" ,cinstea si TURNUL INCREDERII.

      Copilul bea lapte in bucatarie. Este singur la masa. Deodata se aude un mic zgomot, dupa care...nimic. Laptele se afla acum intins pe toata masa. " Cine a varsat laptele?" , " Nu eu" vine raspunsul imediat al copilului.
     Ce este de facut?
       Psihologii spun ca pana la varsta de 5 ani copiii nu fac diferenta intre realitate si fantezie, de aceea minciunile vin atat de usor.  Asa sa fie oare?....
        Eu cred  totusi ca" Invatarea incepe de la nastere" iar noi parintii avem rolul vital.Stiti deja care este principiul nostru:“Invaţă pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze, şi când va îmbătrâni, nu se va abate de la ea.”

Deci:
       Pastreaza-ti calmul - atunci cand copiii  spun o minciuna, prima reactie in general este sa te infurii. Linisteste-te si aminteste-ti ca ei inca sunt in perioada de invatare. Este momentul oportun pentru a genera o discutie despre minciuna si adevar, cinste si onestitate. Daca vei aplica o pedeapsa la nervi sau daca vei trece prea usor cu vederea, ce beneficii are copilul?
     Nu incerca sa iti prinzi copilul in capcana- Daca stii deja ca copilul tau a mintit cu privire la o anumita situatie, nu ii pune intrebari prin care sa-l faci din nou sa minta, mai bine ii spui ce ai vazut tu ca a facut ( fara a-l acuza) de ce a fost gresit, cum poate indrepta stuatia. Copilul trebuie sa vada ca esti de partea lui !
    Nu eticheta- Copiii reactioneaza foarte mult la etichete. De aceea,  niciodata sa nu ne etichetam copiii( negativ) gen: esti rau, neascultator, iar in cazul de fata ESTI MINCINOS. Totusi trebuie sa fim siguri ca ii spunem copilului ca minciuna este gresita .
    Da-i sansa de  a spune singur adevarul- Acesta cred eu ca este primul pas atunci cand il prinzi pe copil cu minciuna. Trebuie sa invete si sa inteleaga ca daca fac greseli( si pot face , oricine face) tot ei trebuie sa indrepte lucrurile.
    Apreciaza-l cand recunoaste adevarul- Asigura-te ca stie cat apreciezi curajul de a spune adevarul chiar si in situatii dificile
    Fii  un  bun exemplu  - Nu le poti cere copiilor sa fie cinstiti , daca tu minti. Este clar ca copii sunt niste  " copii" ale parintilor.
     De asemena  este foarte important, sa avem grija la ce povesti le citim copiiilor nostri sau ce desene si filme privesc, si sa avem grija sa precizam diferenta intre real si fantastic.
    Am vrut sa punctez cateva lucruri in legatura cu acest subiect pentru ca cred ca cinstea si onestitatea  sunt o caramida ce sta la baza unui  caracter curat si puternic pe viitor.

      In stransa legatura cu cele spuse mai sus, am citit povestirea despre a parta batranica din calatoria noastra prin cartea "ABC-ul bunelor maniere"

             Acum cutiuta misterioasa cu cele zece batranele se afla la Jimmy, bunul prieten al lui Mary-Jane. Jimmy venise pentru o perioada in vizita la bunica lui  care era vecina cu Mary-Jane.
       Desi fetita ii povestise despre problemele pe care le avusese in ultimul timp din cauza cutiutei, Jim a fost cam neincrezator , si de aceea, iata-l acum , dis-de-dimineata stand de vorba cu o batranica imbracata intr-o rochie galbena.  Ea il lauda pe Jim ca inca de dimineata isi mintise bunica atunci cand aceasta il rugase sa se scoale si sa o ajute la treaba.
         Pijamaua ce intre timp devenise galbena, urechile rosii dar si numele batranicii Miss Lier: Minciunica, care il lauda  pentru miniunile lui, il fac pe Jim sa realizeze ca ceva nu este in ordine si  sa spuna hotarat:
- Nu sunt mincinos, zise Jim. Tata m-a invatat ca barbatii adevarati nu mint niciodata. Si sa nu va mai prind ca faceti cu mine tot felul de viclesuguri si scamatorii....Si Jim se ridica hotarat din pat, se imbraca si cobori in gradina sa puna araci. 
Batranica disparu."

        Pentru a  accentua diferenta intre ceva ce este adevarat si ce este neadevarat, am facut cu fetele un joc in care am scris pentru fiecare cate doua cartonase  cu "Adevatat" si "Fals". Apoi le-am spus diferite propozitii la care ele trebuiau raspunda cu Adevarat sau Fals, ridicand cartonasul potrivit.

Exemple: Cerul este verde. Gandacii sunt mai mari decat elefantii.Laptele vine de la gaini. Mananc un biscuite si spun: Nu am mancat eu biscuitele, etc....
 Apoi am extins discutia: Atunci cand  cineva nu spune adevarul, inseamna ca minte.
 Am discutat despre importanta adevarului si am ajuns  la cele scrise in Pildele lui Solomon(12:22) : "Buzele mincinoase sunt urate Domnului, dar cei ce lucreaza in adevar ii sunt placuti"

   Pentru a intelege mai mult importanta unui caracter cinsit  si onest am facut urmatoarea aplicatie la care m-am inspirat dintr-un joc  gasit aici .

 Flour tower: turnul de faina, pe care l-am redenumit : Turnul increderii.
 Punem faina intr-un pahar, dupa care il rasturnam pe un platou astfel incat sa ramana un "turn" din faina. Deasupra punem o bomboana, eu am pus niste stafide, ce reprezinta cinstea. Turnul din faina reprezinta increderea pe care o construim ori de cate ori suntem cinstiti si spunem adevarul

 Cu un cutit, am taiat pe rand cate o "bucata" din turnul de faina. Asta se intampla de fiecare data cand nu suntem cinsiti , si spunem cate o minciuna.....

 .....si apoi alta

 ....pana cand turnul cade. Iata ce face minciuna cu caracterul nostru
Am punctat faptul ca a fost un efort sa construim turnul( am incercat de cateva ori constructia pana turnul a ramas in picioare), dar ca si increderea nu a luat mult timp sa fie distrus. De asemenea le-am spus cat de important este ca cei  din jur sa aiba incredere in noi.

Nu am uitat  sa decupam rochia celei de-a patra batranele si D. sa scrie numele acesteia pe ea.



Fie ca toti, cu mic cu mare sa castigam lupta cu " minciunica"  si sa stam drepti  cu un caracter puternic si curat.

O zi frumoasa, frumoasa va dorim!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

related post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...